
Dzień Bezpiecznego Internetu
Od rana ze wszystkich stron jesteśmy atakowani informacjami nt. Dnia Bezpiecznego Internetu. Nie możemy być gorsi (a w zasadzie chcemy być lepsi 🙂 ), więc i my dodamy kilka słów od siebie…
Przede wszystkim podstawy o których wszędzie można znaleźć informacje:
- regularna zmiana hasła,
- stosowanie różnych haseł na różnych portalach,
- nieudostępnianie swojego hasła nikomu (a w szczególności poprzez komunikatory online / maile / itd…),
- niezapisywanie swoich haseł w miejscach ogólnodostępnych,
- nielogowanie się do istotnych i krytycznych dla nas miejsc z wykorzystaniem publicznych hot spotów,
- regularne sprawdzenie komputera pod kątem złośliwego oprogramowania,
- nieotwieranie podejrzanych maili i PRZEDE WSZYSTKIM załączników,
- weryfikowanie tożsamości osób, które do nas piszą.
Łatwo się mówi, ale jak to zrobić…
Co do haseł to kilka wskazówek… po pierwsze warto wrzucić sobie przypomnienie do kalendarza (np. raz na miesiąc) o zmianie hasła, po drugie definiować je za pośrednictwem dostępnych generatorów (np. TUTAJ). Ale jak zapamiętać takie hasło… polecamy korzystać z rozwiązań do przechowywania haseł (w MacBook’ach wbudowany Keychain, na Windowsie np. KeepassX).
A co w sytuacji kiedy musimy zalogować się np. do naszego banku jak jesteśmy “na mieście”? Polecamy mieć skonfigurowanego hot spota w telefonie i w krytycznych sytuacjach skorzystać z niego, zamiast ogólnodostępnej sieci.
I kluczowa kwestia… sprawdzajmy kilka razy kto wysłał do nas maila i NIGDY nie otwierajmy załączników co do których mamy chociaż cień wątpliwości… to samo tyczy się wiadomości, o których coraz częściej słychać, niby od znajomych z prośbą o przelanie pieniędzy… zawsze w takiej sytuacji zadzwońmy do kolegi lub koleżanki i zapytajmy czy to prawda.
A na sam koniec krótka zachęta do przeczytania książki “Sztuka podstępu. Łamałem ludzi, nie hasła”. Jest to lektura lekka, przystępna i warta przeczytania, ponieważ pokazuje bardzo dokładnie, że problem bezpieczeństwa IT jest związany w dużej mierze nie z systemami informatycznymi, a z ludźmi i popełnianymi przez nich błędami…